Opel zet exportoffensief voort met terugkeer naar JapanVolgend jaar een Japanse comeback

opel corsa

Rüsselsheim.  Opel zet zijn huidige exportoffensief voort met een comeback in de belangrijke Japanse markt. Vanaf volgend jaar lanceert het merk met de bliksemschicht in een eerste fase drie modellen: de bestseller Corsa, die in Japan misschien anders zal worden genoemd, de multifunctionele Combo Life en de compacte SUV Grandland X. Daarna zullen er nog modellen volgen.

"De Japanse automarkt is een van de grootste ter wereld. Opel geniet daar als Duits merk een uitstekende reputatie. Daarom is onze terugkeer naar Japan een belangrijke stap om onze exportcijfers aanzienlijk te verhogen, in overeenstemming met wat we in het PACE!-plan hebben beloofd. Opel gaat wereldwijd, en onze comeback in Japan is daar opnieuw een bewijs van", aldus Michael Lohscheller, CEO van Opel.

In Japan zal Opel deel uitmaken van de nationale verkoopafdeling van Groupe PSA en zal het kunnen profiteren van de gevestigde infrastructuur en expertise van de groep. Wat de terugkeer naar deze markt sterk vergemakkelijkt.

Tot nu toe is Groupe PSA in Japan vertegenwoordigd met de merken Peugeot, Citroën en DS Automobiles. In 2019 verkocht de groep er meer dan 15.600 auto's. De lancering van het merk Opel zal Groupe PSA helpen zijn aanbod in Japan uit te breiden en nieuwe klanten aan te trekken. Temeer daar de Japanse klanten ook zullen profiteren van het elektrificatieoffensief van Opel. Ze zullen de keuze hebben tussen verbrandingsmotoren en een geëlektrificeerde aandrijving. De Corsa1 is er immers ook in een puur elektrische versie, terwijl de Grandland X ook beschikbaar zal zijn als een plug-in hybride.

In de komende maanden zal het merk in de grote steden van het land een dealernetwerk opbouwen dat gestaag zal worden uitgebreid. Tegen 2023 zal het Opel-netwerk in meer dan 80 procent van het importmarktgebied vertegenwoordigd zijn. Opel wil stap voor stap groeien. Net als elders zal de focus in Japan liggen op winstgevende groei en tevreden klanten.

Het grootschalige exportoffensief is een van de pijlers van het strategisch plan PACE! van Opel/Vauxhall. Tegen halverwege het komende decennium zullen de markten buiten Europa verantwoordelijk zijn voor meer dan tien procent van Opels verkoopvolume. Om dit te bereiken, versterkt het merk zijn aanwezigheid op de exportmarkten in Azië, Afrika en Zuid-Amerika, waar het al aanwezig is. Tegen 2022 zal het bovendien 20 nieuwe exportmarkten betreden. Recente voorbeelden zijn de comeback in Rusland of de toetreding tot de markt in Colombia en Ecuador.

 

[1]De Corsa wordt in Japan mogelijk onder een andere naam op de markt gebracht.